MP Board Class 10th General English Important Questions Chapter 16 The Red Rice Granary

Students get through the MP Board Class 10th English Important Questions General English Chapter 16 The Red Rice Granary which are most likely to be asked in the exam.

MP Board Class 10th General English Important Questions Chapter 16 The Red Rice Granary

A. Answer these questions (one or two sentences):
इन प्रश्नों के उत्तर दो (एक या दो वाक्यों में) –

Question 1.
What was the reaction of the young girls and boys after the writer’s lecture? (M.P. 2014)
लेखिका के व्याख्यान के उपरान्त नवयुवतियों और नवयुवकों की कैसी प्रतिक्रिया थी?
Answer:
After the writer’s lecture the young girls and boys became very emotional and wanted to donate for needy.
लेखिका के भाषण के उपरान्त नवयुवतियाँ और नवयुवक बहुत भावुक हो गये और वे जरूरतमंदों के लिये दान देना चाहते थे।

Question 2.
How did the writer assure the boys and girls? (Imp.)
लेखिका ने लड़कों और लड़कियों को कैसे आश्वस्त किया?
Answer:
The writer assured the boys and girls by saying them to send their bags to her office and she would send them to the right persons.
लेखिका ने लड़के और लड़कियों की यह कह कर आश्वस्त किया कि वे अपने थैले (मदद) उनके कार्यालय भेज दें और वे उन्हें सही लोगों तक भेज देंगी।

MP Board Class 10th General English Important Questions Chapter 16 The Red Rice Granary

Question 3.
How did the grand parents of the writer live?
लेखिका के दादा-दादी कैसे रहते थे?
Answer:
The writer’s grand parents were hard working. They did their work wholeheartedly without expecting anything from anybody in their life.
लेखिका के दादा-दादी कड़ी मेहनत करने वाले लोग थे। वे अपना कार्य पूरे दिल से करते थे। जीवन में किसी से भी कोई आशा किये बिना।

Question 4.
What did the writer ask her grand parents when she was young?
लेखिका जब छोटी थी तब उसने अपने दादा-दादी से क्या पूछा?
Answer:
When the writer was young, she asked her grand parents why did they eat the poor quality red rice and donated the good quality white rice.
लेखिका जब छोटी थी तब उसने अपने दादा-दादी से पूछा कि क्यों वे लोग खराब गुणवत्ता वाला लाल चावल खाते थे और अच्छी गुणवत्ता वाला सफेद चावल दान देते थे।

MP Board Class 10th General English Important Questions Chapter 16 The Red Rice Granary

Question 5.
Why didn’t they eat white rice at night? (Imp.)
वे रात में सफेद चावल क्यों नहीं खाते थे?
Answer:
They didn’t eat white rice at night because it was a very good quality rice and they believed in donating the best. So they used to donate the white rice instead of eating it at night.
वे रात में सफेद चावल नहीं खाते थे क्योंकि वह उच्च गुणवत्ता वाला चावल था और वे सर्वश्रेष्ठ के दान में विश्वास करते थे। इसीलिये वे सफेद चावल दान दिया करते थे बजाए उसे रात में खाने के।

B. Answer these questions (three or four sentences):
इन प्रश्नों के उत्तर दो (तीन या चार वाक्यों में) –

Question 1.
How did squirrels help Shri Ram during the construction of the bridge between India and Lanka? (Imp.)
गिलहरियों ने श्रीराम की भारत और लंका के बीच पुल बनाने में कैसे मदद की?
Answer:
The squirrels helped Shri Ram in constructing the bridge between India and Lanka by each bringing a handful of sand.
गिलहरियों ने भारत और लंका के बीच पुल बनाने में श्रीराम की मदद मुट्ठी भर रेत प्रत्येक द्वारा लाकर की।

MP Board Class 10th General English Important Questions Chapter 16 The Red Rice Granary

Question 2.
Why did the writers initial feeling of pride on receiving the donations in kind turn into shock and surprise on opening the bags containing them?
लेखिका की दान प्राप्त करने की आरंभिक गर्व की अनुभूति आश्चर्य और सदमें में क्यों परिवर्तित हो गये जब उसने उन थैलों को खोला जिनमें वो भरे हुए थे?
Answer:
When the writer opened the bags, she found that they were filled with almost all kind of domestic junk at which were fit only to be thrown into dust bins. Therefore, her initial feeling of pride changed into shock and surprise on opening those bags.
जब लेखक ने थैले खोला, उन्होंने पाया कि वे लगभग हर तरह के घरेलू कचरे से भरा हुआ था जो कि सिर्फ कचरे के डिब्बे में फेंकने के लिये ही उपयुक्त था। इसीलिये उनकी गर्व की आरम्भिक अनुभूति सदमें और आश्चर्य में परिवर्तित हो गई।

Question 3.
How did the people live in the village during the writer’s childhood days?
लेखिका के बचपन के दिनों में लोग कैसे रहते थे?
Answer:
During the writer’s childhood days there was no communal divide in the village. People from different communities lived togather in peace.
लेखिका के बचपन के दिनों में गाँव में कोई साम्प्रदायिक विभाजन नहीं था। सभी समुदायों के लोग आपस में शान्तिपूर्वक रहते थे।

MP Board Class 10th General English Important Questions Chapter 16 The Red Rice Granary

Question 4.
How did the writer’s grand parents help the poor people? (Imp.)
लेखिका के दादा-दादी गरीब लोगों की मदद कैसे करते थे?
Answer:
The writer’s grand parents helped the poor people by donating them good quality white rice.
लेखिका के दादा-दादी जरूरतमंद गरीबों की मदद उन्हें अच्छी गुणवत्ता वाला सफेद चावल दान दे कर करते थे।

Question 5.
What is the real service of God according to the writer’s grand mother? (Imp.)
लेखिका की दादी माँ के अनुसार ईश्वर की सच्ची सेवा क्या है?
Answer:
According to the writer’s grand mother service to the poor was service to God. She used to say if you serve the poor with whatever you have, you have served god. She believed if you wish to give something to somebody, give the best in you. God is not in the places of worship but with the poor people.
लेखिका की दादी माँ के अनुसार गरीबों की सेवा ही ईश्वर की सेवा है। वे कहा करती थीं यदि उसने गरीबों की सेवा की जो कुछ भी तुम्हारे पास है उससे तो तुमने ईश्वर की सेवा की है। वे विश्वास करती थीं कि यदि तुम किसी को कुछ देना चाहते हो, तो जो भी तुममें (तुम्हारे पास) सर्वश्रेष्ठ है उसे दो। ईश्वर पूजा स्थलों में नहीं बल्कि गरीब लोगों के साथ है।