MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 15 J.C. Bose

Enhance your subject knowledge with MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 15 J.C. Bose Question and Answers and learn all the underlying concepts easily. Make sure to solve the MP Board Solutions for Class 9th English PDF on a day to day basis and score well in your exams. MP Board Class 9th English Chapter 15 J.C. Bose are given after enormous research by people having high subject knowledge. You can rely on them and prepare any topic of English as per your convenience easily.

MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 15 J.C. Bose

Students looking for English Concepts can find them all in one place from our MP Board Class 9th English Solutions. Simply click on the links available to prepare the corresponding topics of English easily. MP Board Solutions for Class 9th English Chapter 15 J.C. Bose Question and Answers are given to you after ample research and as per the latest edition textbooks. Clarify all your queries and solve different questions to be familiar with the kind of questions appearing in the exam. Thus, you can increase your speed and accuracy in the final exam.

J.C. Bose Textual Exercises

Word Power

(1) Match the words in column ‘A’ with their meanings in column ‘B’
(सुमेलित कीजिए)
MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 15 J.C. Bose 1
Answer:
(1) → (b)
(2) → (a)
(3) → (d)
(4) → (e)
(5) → (C)

(2) Make five words using the prefix-re and five other words using the suffix-ion.
(Re उपसर्ग या ion प्रत्यय लगाकर पँच – पाँच शब्द बनाइए)
Answer:
re – reappear, replace, regain, remove, retake.
ion – admiration, infection, communication, confession, suggestion.

How Much Have I Understood?

(A) Answer these questions in one or two sentences
(निम्न प्रश्नों के उत्तर एक या दो वाक्यों में दीजिए।)

Question 1.
Who was admitted to St. Xavier’s School, Calcutta?
(हू वॉज़ एडमिटिड टू सेन्ट जेविअर्स स्कूल, कैलकटा?)
सन्त जेविअर स्कूल, कलकत्ता में किसका दाखिला हुआ?
Answer:
A little boy, Jagdish Chandra Bose was admitted to St. Xavier’s School, Calcutta.
(अ लिट्ल बॉय, जगदीश चन्द्र बोस वॉज़ एडमिटिड टू सेन्ट जेविअर्स स्कूल, कैलकटा।)
एक नन्हे बालक, जगदीश चन्द्र बोस को सन्त जेविअर्स स्कूल, कलकत्ता में दाखिल किया गया।

Question 2.
Where did the scientists gather?
(व्हेअर डिड द साइन्टिस्ट्स गैदर?)
वैज्ञानिक कहाँ इकट्ठे हुए?
Answer:
The scientists gathered in the hall of the Royal Society of London.
(द साइन्टिस्ट्स् गैदर्ड इन द हॉल ऑफ द रॉयल सोसाइटी ऑफ लन्डन।)
वैज्ञानिक लन्दन की रॉयल सोसाइटी के विशाल हॉल में इकट्ठे हुए।

Question 3.
Who was J. C. Bose’s father?
(हू वॉज़ जे. सी. बोस्स फादर?)
जे. सी. बोस के पिता कौन थे?
Answer:
Bhagwan Chandra Bose was J. C. Bose’s father.
(भगवान चन्द्र बोस वॉज़ जे. सी. बोसेज़ फादर।)
भगवान चन्द्र बोस जे. सी. बोस के पिता थे।

Question 4.
Where is Faridpur?
(व्हेयर इज़ फरीदपुर?)
फरीदपुर कहाँ है?
Answer:
Faridpur is in Dhaca district (now in Bangladesh.)
(फरीदपुर इज़ इन ढाका डिस्ट्रिक्ट (नाउ इन बांग्लादेश)।)
फरीदपुर ढाका जिले में (अब बांग्लादेश में) है।

Question 5.
How did Bose win the respect and admiration of the other boys in the school?
(हाउ डिड बोस विन द रिस्पेक्ट एण्ड एडमिरेशन ऑफ द अदर बॉयज़ इन द स्कूल?)
बोस ने विद्यालय के अन्य छात्रों से सम्मान व प्रशंसा कैसे प्राप्त की?
Answer:
One day, when the other boys were making fun of Bose, he suddenly jumped at one of his attackers and emerged as a brave boy, winning the respect and admiration of the other boys.
(वन डे, व्हेन द अदर बॉयज़ वर मेकिंग फन ऑफ बोस, ही सडनली जम्प्ड एट वन ऑफ हिज़ अटैकर्स एण्ड इमर्जड् एज़ अ ब्रेव बॉय, विनिंग द रिस्पेक्ट एण्ड एडमिरेशन ऑफ द अदर बॉयज़।)
एक दिन जब अन्य लड़के बोस का मजाक उड़ा रहे थे वह अचानक एक लड़के पर टूट पड़ा व एक बहादुर लड़का साबित होकर उसने अन्य लड़कों से इज्जत व प्रशंसा पाई।

(B) Answer these questions in two or three sentences.
(निम्न प्रश्नों के उत्तर दो या तीन वाक्यों में दीजिए।)

Question 1.
What did J. C. Bose prove and how?
(व्हॉट डिड जे. सी. बोस प्रव एण्ड हाउ?)
जे. सी. बोस ने क्या प्रमाणित किया व कैसे?
Answer:
J.C.Bose proved that plants also have feelings and they can feel pain. He demonstrated this by injecting poison in a plant and showing its feelings with the help of an instrument.
(जे. सी. बोस प्रूव्ड दैट प्लान्ट्स ऑल्सो हैव फीलिंग्स एण्ड दे कैन फील पेन। ही डिमॉन्स्ट्रेटिड दिस बाइ इन्जेक्टिंग पॉइज़न इन अ प्लान्ट एण्ड शोइंग इट्स फीलिंग्स विद द हैल्प ऑफ एन इनस्ट्रमेन्ट।)
जे. सी. बोस ने यह सिद्ध किया कि पौधों में भी संवेदनाएँ होती हैं व वे भी हमारी तरह दर्द महसूस करते हैं। उन्होंने एक पौधे को विष देकर उसकी भावनाओं को एक यन्त्र की सहायता से प्रदर्शित किया।

Question 2.
Why didn’t the succeed in the first attempt?
(व्हाय डिन्ट ही सक्सीड इन द फर्स्ट अटेम्प्ट?)
वह प्रथम प्रयास में सफल क्यों नहीं हुए?
Answer:
He did not succeed in the first attempt because a man had replaced the poison with similar coloured water.
(ही डिड नॉट सक्सीड इन द फर्स्ट अटेम्प्ट बिकॉज़ अ मैन हैड रिप्लेस्ड द पॉइजन विद सिमिलर कलर्ड वॉटर।)
वे प्रथम प्रयास में सफल नहीं हुए क्योंकि एक व्यक्ति ने विष की जगह रंगीन पानी रख दिया था।

Question 3.
What was the article about? Did it bring anything to Bose?
(व्हॉट वॉज़ द आर्टिकल अबाऊट? डिड इट ब्रिग एनीथिंग टू बोस?)
लेख किसके बारे में था? क्या उसने बोस को कुछ दिया?
Answer:
The article was about the ‘Response in the living and Non-living’. The article brought him the fellowship of the Royal Society.
(द ऑर्टिकल वॉज़ अबाऊट द ‘रिस्पॉन्स इन द लिविंग एण्ड नॉन लिविंग’। द आर्टिकल ब्रॉट हिम द फैलोशिप ऑफ रॉयल सोसाइटी।)
लेख’सजीव व निर्जीव वस्तुओं की प्रतिक्रिया के बारे में था।’ लेख ने उन्हें रॉयल सोसाइटी की फैलोशिप प्रदान करवाई।

Question 4.
What honours were given to J. C. Bose?
(व्हॉट ऑनर्स वर गिवन टू जे. सी. बोस?)
जे. सी. बोस को कौन-से सम्मान प्रदान किए गए?
Answer:
J. C. Bose was honoured with the degree of Doctor of Science by the Royal Society of England.
(जे. सी. बोस वॉज़ ऑनर्ड विद द डिग्री ऑफ डॉक्टर ऑफ साइन्स बाइ.द रॉयल सोसाइटी ऑफ इंग्लैण्ड।)
इंग्लैण्ड की रॉयल सोसाइटी ने जे. सी. बोस को डॉक्टर ऑफ साइंस’ उपाधि से सम्मानित किया।

Question 5.
Describe briefly the other inventions and contributions of J. C. Bose to science.
(डिस्क्राइब ब्रीफली द अदर इन्वेन्शन्स एण्ड कॉन्ट्रीब्यूशन्स ऑफ जे. सी. बोस टू साइन्स।)
जे. सी. बोस के अन्य आविष्कारों एवं विज्ञान को उनके योगदान का संक्षिप्त विवरण दो।
Answer:
Bose demonstrated the functioning of wireless telegraphy in public much before Marconi. He was the first to fabricate the device that generated radio wavelength. He discovered some important principles on which a radar works. Hence, he is called the inventor of radar.

(बोस डिमॉन्स्ट्रेटिड द फंक्शनिंग ऑफ वायरलेस टैलीग्राफी इन पब्लिक मच बिफोर मार्कोनी। ही वॉज़ द फर्स्ट टू फैब्रीकेट द डिवाईस दैट जैनरेटिड रेडियो वेवलेन्थ। ही डिस्कवई सम इम्पॉर्टेन्ट प्रिन्सिपल्स ऑन व्हिच अ राडार वर्क्स। हेन्स ही इज़ कॉल्ड द इन्वेन्टर ऑफ राडार।)

बोस ने वायरलेस की कार्य प्रणाली का सार्वजनिक प्रदर्शन मार्कोनी से बहुत पहले कर दिया था। वे पहले व्यक्ति थे जिसने रेडियो तरंग उत्पन्न करने वाला यन्त्र बनाया था। उन्होंने कुछ महत्त्वपूर्ण सिद्धान्तों की खोज की जिन पर एक रडार काम करता है। उन्हें रडार का आविष्कारकर्ता कहा जाता है।

(C) Choose the correct alternative
(सही विकल्प चुनिए)

Question 1.
J. C. Bose was admitted in St. Xavier’s
(a) Mumbai.
(b) Calcutta
(c) Decca
(d) Delhi.
Answer:
(b) Calcutta

Question 2.
The scientists had gathered in
(a) Delhi
(b) Mumbai
(c) London
(d) Calcutta.
Answer:
(c) London

Question 3.
Bose demonstrated the feelings of
(a) plants
(b) people
(c) fish
(d) animals.
Answer:
(a) plants

Question 4.
The Royal Society of London awarded its fellowship to J. C. Bose in the year
(a) 1922
(b) 1912
(c) 1920
(d) 1918.
Answer:
(c) 1920

Question 5.
J. C. Bose was born in
(a) Faridkott
(b) Faridabad
(c) Firozpur
(d) Faridpur.
Answer:
(d) Faridpur.

Language Practice

(A) Fill up the blanks with ‘can’ or ‘could’.
(रिक्त स्थान भरो।)
Answer:

  1. Shyam can swim across the river.
  2. When he was young, he could run 20 miles per hour.
  3. This is the way through which you can to achieve your goals.
  4. Yesterday she lost her ring but she could find it again.
  5. As there was nobody at home, the thief could steal without trouble.

Listening Time

Make true or false
(सही तथा गलत बताओ।)
Answer:

  1. Snails do not eat grass. [True)
  2. Snails have no eyes. [False]
  3. People eat snails. [True]
  4. Snails can fly. [False]
  5. All the snails look ugly. [False]
  6. Snails never sleep. [False)]
  7. Snails have strong bones. [False]

Writing Time

Raju and Ranu are friends. Raju believes that telephone is very useful while Ranu does not. She believes that T.V. is more useful. Write the dialogue that takes place between them.
(राजू तथा रानू के मध्य वार्तालाप पूर्ण करें।)
Answer:
Raju : Telephone is very useful.
Ranu : Telephone is useful but I think T.V. is more useful.
Raju : You can talk to a person anytime through telephone.
Ranu : But by T.V. we get information about the whole world, get entertainment.
Raju : But you cannot talk through T.V.
Ranu : We can see pictures in T.V. and not through telephone.

Things to do

Collect the names of some other great scientists and their inventions. Fill it in the table given below.
Answer:
MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 15 J.C. Bose 2

J.C. Bose Difficult Word Meanings

amuse (अम्यूज़)-to make somebody laugh or smile आनन्दित करना; emerge (इमर्ज)-to become known उभरकर आमा; curious (क्यूरियस)-having a strong desire to know something उत्सुक; strike (स्ट्राइक)-to refuse to continue working because of an argument with an employer about working conditions हड़ताल; eminent (एमिनेन्ट)-famous and respected in a particular profession or field किसी खास व्यवसाय या क्षेत्र में प्रसिद्ध होना; gather (गैदर)-to come together एकत्र होना; adamant (एडमेन्ट)-determined not to change your mind about something ; horror (हॉरर)-a feeling.of great shock, fear or disgust भय, आतंक; appear (अपीयर)-to give the impression of being or doing something प्रतीत होना; confess (कन्फेस)-to admit something कबूल करना; inventor (इन्वेन्टर)-to produce a design that has not existed before आविष्कारक; demonstrate (डिमॉन्स्ट्रेट)-to show something clearly by giving proof or evidence सप्रमाण प्रदर्शन; patent (पेटेन्ट)–an official right to be the only person to make use or sell a product or invention पेटेण्ट करना; fabricate (फैब्रिकेट)-to make or produce goods, equipments etc. निर्माण; radar (रडार)-a system that uses radio waves to find the position and movements of objects रेडियो तरंगों द्वारा किसी वस्तु की स्थिति व गति नापने का यन्त्र। dedicate (डेडिकेट)-to give a lot of your time and effort to a particular activity or purpose किसी कार्य या उद्देश्य के लिए अपना बहुत सारा समय तथा प्रयास अर्पित करना; accept (ऐक्सेप्ट)-to take willingly something that is offered स्वीकार करना।

J.C. Bose Summary, Pronunciation & Translation

[1] A little boy was admitted to St. Xavier’s School in Calcutta (now Kolkata). The boys at the school were much amused to have in their company a ‘new boy who could hardly converse in English. One day, when the other boys were making fun of this new boy, he suddenly jumped at one of his attackers and surprisingly emerged as a brave boy and won the respect and admiration of the other boys. This boy learnt a great lesson that day. “Success doesn’t fall into one’s lap. It is to be earned through great pains and struggle.’

(अ लिटिल बॉय वॉज़ एडमिटेड टु सेन्ट जैवियर्स स्कूल इन कलकत्ता (नाउ कोलकाता)। द बॉयज़ एट द स्कूल वर मच अम्यूज्ड टु हैव इन देअर कम्पनी अ न्यू बॉय हू कुड हार्डली कनवर्स इन इंग्लिश। वन डे, व्हेन द अदर बॉयज़ वर मेकिंग फन ऑफ दिस न्यू बॉय, ही सडनली जम्प्ड एट वन ऑफ हिज़ अटैकर्स एण्ड सरप्राइजिंगली इमर्ल्ड एज़ अ ब्रेव बॉय एण्ड वॉन द रेसपैक्ट एण्ड एडमायरेशन ऑफ द अदर बॉयज़। दिस बॉय लर्ट ग्रेट लेसन दैट डे। सक्सेस डज़न्ट फाल इन टू वन्स लैप। इट इज़ टु बी अर्ल्ड श्रू ग्रेट पेन्स एण्ड स्ट्रगल।”

हिन्दी अनुवाद :
कलकत्ता (अब कोलकाता) के सेंट जेवियर स्कूल में एक नए बालक ने प्रवेश लिया। विद्यालय के अन्य बालक अपनी संगत में एक नये लड़के को जो बमुश्किल अंग्रेजी में बातचीत कर सकता था, पाकर प्रसन्न हुए। एक दिन जब दूसरे लड़के इस नए लड़के का मजाक उड़ा रहे थे वह अचानक अपने एक आक्रमणकारी पर कूद पड़ा और आश्चर्यजनक रूप से एक बहादुर बालक बनकर उभरा और उसने अन्य छात्रों का आदर और प्रशंसा प्राप्त की। इस बालक को एक बड़ा पाठ उस दिन सीखने को मिला-“सफलता किसी की गोद में आकर नहीं गिरती। उसे बड़े कष्ट और संघर्ष से अर्जित करना होता है।”

[2] This boy was Jagadish Chandra Bose, who was born on the 30th of November 1858 in Faridpur district Decca (now in Bangladesh). Things around him made him curious. Why does the wind blow? Why does the water flow? Why are plants green? etc. were the questions that often struck his mind. Seeing his curiosity, his father Bhagwan Chandra Bose, admitted him to the St. Xavier’s Calcutta at the age of nine. Later he emerged as a great Indian scientist.

(दिस बॉय वॉज़ जंगदीश चन्द्र बोस, हू वॉज़ बॉर्न आन द 30th (थर्टियेथ) ऑफ नवेम्बर 1858 (एट्टीन फिफ्टी एट) इन फरीदपुर डिस्ट्रिक्ट ढाका (नाउ इन बंग्लादेश) थिंग्स अराउन्ड हिम मेड हिम क्यूरियस। व्हाय डज़ द विन्ड ब्लो? व्हाय डज़द वाटर फ्लो? व्हाय आर प्लाण्ट्स ग्रीन? एटसेट्रा वर द क्वेश्चन्स दैट ऑफटन स्ट्रक हिज़ माइन्ड। सीईंग हिज़ क्यूरियोसिटी हिज फादर भगवान चन्द्र बोस, एडमिटेड हिम टु द सेन्ट जेवियर्स केलकेट्टा एट द एज ऑफ नाइन। लेटर ही इमर्ड एज़ अ ग्रेट इंडियन साइंटिस्ट।)

हिन्दी अनुवाद :
यह बालक जगदीश चन्द्र बोस थे, जिनका जन्म 30 नवम्बर, 1858 को ढाका (अब बंग्लादेश में) जिले के फरीदकोट में हुआ था। उनके आसपास की चीजों ने उन्हें जिज्ञासु बनाया था। हवा क्यों बहती है ? पानी क्यों बहता है? पौधे हरे क्यों होते हैं ? इत्यादि वे प्रश्न थे जो उनके मस्तिष्क से टकराया करते थे। उनकी इस उत्सुकता को देखकर उनके पिता भगवान चन्द्र बोस ने उन्हें कलकत्ता के सेंट जेवियर स्कूल में नौ वर्ष की उम्र में भरती कराया था। बाद में वे एक महान भारतीय वैज्ञानिक के रूप में उभरे।

[3] It was the 10th of May, 1901, and some eminent scientists had gathered in the great hall of the Royal Society in London. Jagdish Chandra Bose was going to demonstrate that plants have feelings like we have. He claimed that plants can feel pain. Most of the scientists present could not believe it, as they had doubts. Bose was adamant about it, so he injected a poison into a plant. According to his claim, the plant would soon show signs of death. But nothing happened. However, Bose calmly announced, “The poison has failed to affect the plant. So I believe it would not hurt me either.” As the audience looked on in horror, he injected the poison into himself. Suddenly a man appeared on the scene and confessed that he had replaced the poison with similar coloured water.

(इट वॉज़ द 10th (टेन्थ) ऑफ मे, 1901 एण्ड सम इमिनेण्ट साइन्टिस्ट्स हैड गेदर्ड इनर ग्रेट हॉल ऑफ द सोसायटी इन लंडन। जगदीश चन्द्र बोस वॉज़ गोइंग टु डिमॉन्स्ट्रेट दैट प्लान्ट्स हैव फीलिंग लाइक की हैव। ही क्लेम्ड दैट प्लान्ट्स केन फील पेन । मोस्ट ऑफ द साइन्टिस्ट्स प्रेजेन्ट कुड नॉट बिलीव इट, एज़ दे हैड डाउट्स। बोस वाज़ एडामेन्ट अबाउट इट, सो ही इजेक्टेड ए पॉयज़न इन टू अ प्लान्ट। एकार्डिंग टु हिज़ क्लेम, द प्लान्ट वुड सून शो साइन्स ऑफ डेथ। बट नथिंग हैपन्ड। हाउ एवर बोस कामली एनाउन्स्ड, “द पॉयजन हैज़ फेल टु अफेक्ट द प्लान्ट। सो आई बिलीव इट वुड नॉट हर्ट मी आयदर।” एज़ द आडियेन्स लुक्ड ऑन इन हॉरर ही इंजेक्टेड द पॉयज़न टु हिम सेल्फ। सडनली अ मैन अपीअर्ड ऑन द सीन एण्ड कन्फेस्ड दैट ही हैड रिप्लेस्ड द पॉयजन विद सिमिलर कलर्ड वाटर।)

हिन्दी अनुवाद :
10 मई, 1901 की तारीख थी, कुछ प्रसिद्ध व प्रतिष्ठित वैज्ञानिक लन्दन की रॉयल सोसायटी के विशाल हॉल में उपस्थित थे। जगदीश चन्द्र बोस इस तथ्य का प्रदर्शन करने वाले थे कि पौधे भी हमारे समान भावना रखते हैं। उन्होंने दावा किया कि पौधे भी दर्द का अनुभव करते हैं। अधिकांश उपस्थित वैज्ञानिकों ने इस पर विश्वास नहीं किया क्योंकि उन्हें शंकाएँ थीं। बोस इस बात पर दृढ़ता से अड़े थे, अतः उन्होंने एक पौधे को जहर का इंजेक्शन दिया। उनके दावे के अनुसार, पौधा शीघ्र ही मृत्यु के चिन्ह दिखाएगा। किन्तु कुछ नहीं हुआ। अतः बोस ने शान्ति से यह घोषित किया कि, “पौधे पर जहर का असर नहीं हुआ है। इसलिए वह मेरे पर भी नुकसान नहीं करेगा। उन्होंने अपने को जहर का इंजेक्शन दिया जबकि सभी डर से देखते रहे, इसी समय एक व्यक्ति वहाँ पर उपस्थित हुआ और उसने स्वीकार किया कि उसने ही जहर को रंगीन पानी से बदल दिया था।

[4] Bose, repeated the experiment with a real poison. This time the plant’s pulse beat showed movement on the screen of an instrument and it ultimately died. However the Royal Society was not convinced and was not ready to accept the result. But Bose would not give up easily. So he took up the challenge and after years of rigorous research he published an article, ‘Response in the Living and Non-Living’. This article convinced the Royal Society. Consequently Bose was awarded the fellowship of the Royal Society in 1920.

(बोस रिपीटेड द एक्सपेरिमेंट। विद अरियल पॉयज़न। दिस टाइम द प्लान्ट्स पल्स बीट शोड मूवमेंट ऑन द स्क्रीन ऑफ एन इन्स्ट्रमेण्ट एण्ड इट अल्टीमेटली डाइड। हाउएवर द रॉयल सोसाइटी वॉज़ नाट कन्विन्स्ड एण्ड वॉज़ नाट रेडी टु एक्सेप्ट द रिज़ल्ट । बट बोस वुड नॉट गिव अप इजीली। सो ही टुक अप द चेलेंज एण्ड ऑफ्टर यीअर्स ऑफ रिंगरस रिसर्च ही पब्लिश्ड एन आर्टीकल। ‘रेस्पॉन्स इन द लिविंग एण्ड नन लिविंग’। दिस आर्टीकल कन्विन्स्ड द रॉयल सोसाइटी। कॉन्सीक्वेन्टली बोस वॉज़ एवार्डेड द फेलोशिप ऑफ द रॉयल सोसाइटी इन 1920 (नाइन्टीन ट्वेन्टी)।)

हिन्दी अनुवाद :
बोस ने वास्तविक जहर से प्रयोग को दुहराया। इस बार एक यन्त्र के परदे पर पौधे की नाड़ी ने गति प्रदर्शित की और वह अंततः मर गया। तो भी रॉयल सोसाइटी ने उसकी सत्यता को नहीं माना और परिणाम को स्वीकार नहीं किया। लेकिन बोस आसानी से हिम्मत हारने वाले नहीं थे। इसलिए उन्होंने इसे एक चुनौती के रूप में लिया और कई वर्षों के अनुसन्धान के अथक प्रयासों के बाद उन्होंने “सजीव एवं निर्जीव की प्रतिक्रिया” शीर्षक से एक पत्र प्रकाशित किया। इस निबन्ध को रॉयल सोसाइटी ने स्वीकार किया। परिणामस्वरूप बोस को रॉयल सोसाइटी ने 1920 में फेलोशिप प्रदान की।

[5] Although more famous as a biologist, Bose was a great physicist as well. He can rightly be called the inventor of wireless telegraphy. Though Marconi invented the wireless. Bose had already demonstrated its functioning in public in the year 1895, a year before Marconi’s patent for the telegraph. This impressed the Royal Society of England and he was honoured with the degree of ‘Doctor of Science’. In fact, Bose was a pioneer in multimedia communication. He was the first to fabricate the device that generated radio wave-length.

(अल्दो मोर फेमस एज अ बायोलॉजिस्ट, बोस वॉज़ अ ग्रेट फिजिसिस्ट एज़ वैल। ही केन राइटली बी कॉल्ड द इन्वेण्टर ऑफ वायरलेस टेलिग्राफी। दो मारकोनी इन्वेण्टेड द वायरलेस। बोस हैड आलरेडी डिमोंस्ट्रेटेड इट्स फंक्शनिंग इन पब्लिक इन द यीअर 1895, अ यीअर बिफोर मारकोनी पेटेन्ट फोर टेलिग्राफ। दिस इम्प्रेस्ड द रॉयल सोसाइटी ऑफ इंग्लैण्ड एण्ड ही वॉज़ आनर्ड विद द डिग्री ऑफ ‘डॉक्टर ऑफ साइन्स’। इन फैक्ट, बोस वॉज़ अपायोनियर इन मल्टीमीडिया कम्प्यूनिकेशन। ही वॉज़ द फर्स्ट टु फेब्रिकेट द डिवाइस दैट जनरेटेड रेडियो वेव-लेन्थ।)

हिन्दी अनुवाद :
यद्यपि जीवशास्त्री के रूप में बोस प्रसिद्ध थे, साथ ही वे एक महान् भौतिक शास्त्री भी थे। उन्हें बेतार की टेलिग्राफी का आविष्कारक भी कहना सही है। यद्यपि मारकोनी ने बेतार की टेलिग्राफी का आविष्कार किया परन्तु बोस 1895 में इसके क्रियाकलाप को सार्वजनिक रूप से प्रदर्शित कर चुके थे। यह उन्होंने मारकोनी के आविष्कार के पेटेन्ट से एक वर्ष पूर्व किया था। इस बात से इंग्लैण्ड की रॉयल सोसाइटी बहुत . प्रभावित हुई थी और उन्होंने बोस को डॉक्टर ऑफ साइन्स की पदवी से विभूषित किया। वास्तव में बोस मल्टी मीडिया संचार के अग्रदूत थे। वे पहले व्यक्ति थे जिन्होंने एक यंत्र को तैयार किया था जो रेडियो तरंगों को उत्पन्न करता था।

[6] Another example of Bose’s greatness is revealed in the invention of the radar. Bose worked out some details of very great importance which are used in the working of the radar. Jagadish Chandra Bose has a permanent place in the world of science, especially in botany.

(अनादर एक्जाम्पल ऑफ बोस’स ग्रेटनैस इज़ रिवील्ड इन द इन्वेन्शन ऑफ द रडार। बोस वर्ल्ड आउट सम डिटेल्स ऑफ वेरी ग्रेट इम्पोर्टेन्स विच आर यूस्ड इन द वर्किंग ऑफ द रडार। जगदीश चन्द्र बोस हैज़ अ परमानेन्ट प्लेस इन द वर्ल्ड ऑफ साइन्स स्पेशली इन बोटेनी।)

हिन्दी अनुवाद :
बोस की महानता का दूसरा उदाहरण ‘रडार’ के आविष्कारक के रूप में प्रदर्शित हुआ। बोस ने रडार के काम में आने वाली कुछ महत्त्वपूर्ण विस्तृत जानकारी प्रस्तुत की। जगदीश चन्द्र बोस का स्थान विज्ञान के क्षेत्र में विशेष कर वनस्पति शास्त्र में स्थायी रूप से बना हुआ है।

[7] He began the age of Modern Science in India and deserves honour for this. He was a great scientist, who selflessly dedicated his findings to the further development of science. An inventor can make lakhs ‘ of rupees by just one or two inventions. Bose has invented many instruments. They have since been used by many industries. When he was offered money for these he did not accept it. He felt that knowledge was not anybody’s personal property. He permitted anyone and everyone to use the fruits of his work.

(ही बिगेन द एज ऑफ मॉडर्न साइंस इन इन्डिया एण्ड डिज़र्स ऑनर फोर दिस। ही वॉज़ अ ग्रेट साइंटिस्ट, हू सेल्फलेसली डेडिकेटेड हिज़ फाइडिंग्स टु द फर्दर डेवलेपमेंट ऑफ साइंस। एन इन्वेन्टर केन मेक लेख्स ऑफ रूपीज़ बाय जस्ट वन और टू इन्वेन्शन्स। बोस हेज़ इन्वेन्टेड मैनी इंस्ट्रमेंटस। दे हैव सिन्स बीन यूस्ड बाय मैनी इंडस्ट्रीज़। व्हेन ही वॉज़ ऑफर्ड मनी फोर दीज़ ही डिड नॉट एक्सेप्ट इट। ही फेल्ट दैट नॉलेज वॉज़ नाट एनी बडीज पर्सनल प्रॉपर्टी। ही परमिटेड एनीवन एण्ड एवीवन टु यूस द फ्रूट्स ऑफ हिज़ वर्क।)

हिन्दी अनुवाद :
उन्होंने भारत में आधुनिक विज्ञान के नये युग की शुरूआत की और उसके लिए वे विशेष सम्मान के पात्र हैं। वे एक महान वैज्ञानिक थे जो विज्ञान के भावी विकास के लिए अपनी वैज्ञानिक खोजों के प्रति पूर्णरूप से समर्पित थे। एक आविष्कारक एक या दो आविष्कारों द्वारा लाखों रुपये कमा सकता है। बोस ने कई नये आविष्कार किये थे। उनको कई उद्योगों द्वारा उपयोग में लाया गया। जब उन्हें धन देने की पेशकश की गई तो उन्होंने उसे स्वीकार नहीं किया। उन्होंने यह महसूस किया कि ज्ञान किसी व्यक्ति की निजी सम्पत्ति नहीं है। उन्होंने प्रत्येक व्यक्ति को उनके कार्यों के फलों को उपयोग करने की अनुमति दे दी।

We as a team believe the information prevailing regarding the MP Board Solutions for Class 9th English Chapter 15 J.C. Bose Question and Answers has been helpful in clearing your doubts to the fullest. For any other help do leave us your suggestions and we will look into them. Stay in touch to get the latest updates on State Board Solutions for different subjects in the blink of an eye.