MP Board Class 11th General English Grammar Determiners

Looking to improve English skills and gain more subject knowledge then the best resources that you can use here is MP Board Class 11th General English Grammar Determiners. In the MP Board Class 11th English textbook Answers pdf, subject experts covered all types of questions and answers related to the topics, quick notes, summary, solved & unsolved exercises, etc. If you are planning to prepare Chapter wise Questions and Answers, then you’re suggested to go with this MP Board Class 11th English Textbook Solutions PDF for better understanding and preparation.

MP Board Class 11th General English Grammar Determiners

Modern English Grammar में functions के आधार पर कुछ शब्दों को determiners के नाम से एक अलग class के अन्तर्गत रखा गया है। ये पहले adjectives के अन्तर्गत रखे जाते थे।

Adjectives जिस noun के साथ आते हैं उसका कोई गुण या कोई विशेषता बतलाते हैं।

Determiners जिस noun के साथ आते हैं उसके किसी भी गुण या विशेषता को नहीं बतलाते।
इसके अलावा भी दोनों के functions और use में निम्नलिखित अन्तर हैं –
(1) Adjectives का उपयोग दोनों प्रकार से – attributively (i.e., before a noun)
तथा predicatively (i.e., after a linking verb) किया जा सकता है।
the tall boy – The boy is tall.

किन्तु determiners का उपयोग – pronominal function को छोड़कर जिसके लिए कुछ के forms भी अलग होते हैं केवल attributively किया जा सकता है।

(2) Communication की आवश्यकता के अनुसार एक से ज्यादा adjectives एक साथ उपयोग किये जा सकते हैं –
a very attractive large black belt. , किन्तु कुछ को छोड़कर, जिनका उल्लेख आगे करेंगे, दो determiners एक साथ नहीं आते।

(3) Adjectives को adverb of degree के द्वारा modify किया जा सकता है।
very tall boy too heavy table

fairly large house किन्तु determiners को इस प्रकार modify नहीं किया जा सकता। Determiners का अध्ययन करने के लिए हमें दो, बातों पर ध्यान केन्द्रित करना होगा –
(i) उनके द्वारा किस अर्थ की अभिव्यक्ति होती है, तथा
(ii) उनके बाद किस प्रकार की संज्ञाओं का उपयोग किया जा सकता है।

Modern English Grammar में noun का जो नया classification किया गया है वह determiners के उपयोग के लिए अत्यधिक उपयोगी सिद्ध हुआ है। अत: इस classification पर एक बार फिर ध्यान देना आवश्यक है –
MP Board Class 11th General English Grammar Determiners 1
Proper nouns के साथ (कुछ अपवादों को छोड़कर) articles तथा अन्य determiners का उपयोग नहीं किया जाता।

Common nouns के साथ determiners का उपयोग किया जाता है और किस प्रकार के noun के साथ कौन – कौन से determiners का उपयोग किया जा सकता है इसकी जानकारी English language के सही उपयोग के लिए अत्यन्त आवश्यक है। हर classification के अनुसार common nouns की तीन categories बनती हैं –

(a) Countable singular nouns,
(b) Countable plural nouns, तथा
(c) Uncountable nouns.

कुछ determiners ऐसे हैं जो केवल (a) के साथ आ सकते हैं, कुछ ऐसे हैं जो केवल (b) के साथ आ सकते हैं और कुछ ऐसे हैं जो केवल (c) के साथ आ सकते हैं। इसके अलावा कुछ determiners ऐसे हैं जो (a) और (c) के साथ आ सकते हैं, कुछ ऐसे हैं जो (b) और (c) के साथ आ सकते हैं तथा कुछ ऐसे हैं जो (a), (b) और (c) तीनों के साथ आ सकते हैं। अब हम इनके उपयोग का अध्ययन करेंगे।

1. Enough (इनफ) = Sufficient (पर्याप्त, काफी)

जब कोई वस्तु आवश्यकता या उससे थोड़ी ज्यादा संख्या या मात्रा में हो, तो countable व uncountable दोनों के साथ इसका प्रयोग किया जा सकता है।

As –
1. We give him enough money.
हम उसे पर्याप्त धन देते हैं।

2. They have enough mangoes.
उनके पास पर्याप्त आम है

3. Do you not have enough milk?
क्या तुम्हारे पास पर्याप्त दूध नहीं हैं?

4. Enough has been said by you on this matter.
तुम्हारे द्वारा इस मामले पर काफी कहा जा चुका है।

5. The field has yielded enough corn.
खेत ने पर्याप्त धान उत्पन्न किया है।

6. Father has not provided me enough money.
पिताजी ने मुझे पर्याप्त धन नहीं प्रदान किया है।

Enough flowers have been plucked, now leave this work.
पर्याप्त फूल तोड़े जा चुके हैं, अब यह काम छोड़ दो।

8. The government has sanctioned enough funds to dig wells in rural areas.
सरकार ने ग्रामीण क्षेत्रों में कुएँ खोदने के लिए पर्याप्त रकम स्वीकृत कर दी है।

9. I have listened enough.
मैंने काफी कुछ सुन लिया है।

10. You have taken enough food.
“तुमने पर्याप्त भोजन कर लिया है।

2. Some = consisting of an undefined
amount or number of (कुछ)

1. Some का उपयोग ‘uncertain, indefinite or unknown numbers or quantity’ – के लिए किया जाता है।
2. Some का उपयोग affirmative sentences व ऐसे questions में किया जाता है जिनके positive answers की अपेक्षा होती है।
3. Some का उपयोग if या whether से शुरू होने वाले वाक्यों में भी किया जाता है जब उनकी emphasis positive हो If you want some help, let me know.
4. Some का उपयोग invitation और request के लिए भी किया जाता है
Won’t you taste some of my ice – cream?
Would you like some more sugar in your coffee?

As –
1. He has given me some money to start my business.
उसने मुझे अपना व्यापार प्रारम्भ करने के लिए कुछ धन दिया है।

2. Mother has bought some mangoes.
माँ ने कुछ आम खरीदे हैं।

3. I have some books on this subject.
इस विषय पर मेरे पास कुछ पुस्तकें हैं।

4. The officer has received some complaints from people against the clerk.
ऑफीसर को क्लर्क के विरुद्ध कुछ शिकायतें प्राप्त हुई हैं।

5. There are some mango trees in our garden.
‘हमारे बगीचे में आम के कुछ वृक्ष हैं।

6. Some roads in the town are in very bad condition.
नगर की कुछ सड़के बुरी अवस्था में हैं।

7. Owing to flood some trains have been suspended.
बाढ़ के कारण कुछ ट्रेनें निलम्बित कर दी गई हैं।

8. The merchant has sold some sugar.
व्यापारी कुछ शक्कर बेच चुका है।

9. There is some milk in the pot.
बर्तन में थोड़ा दूध है।

10. Will you give me some money?
क्या आप मुझे कुछ धन देंगे?

(यह वाक्य प्रश्नवाचक न माना जाकर Request के रूप में Assertive ही माना जाता है।) (See point 2)

3. Any = कोई

1. Any का उपयोग भी countable plural और uncountable nouns के साथ किया जाता है –
Has he got any roses in his garden?
We can’t go to the fort. We haven’t got any time.

2. Any का उपयोग personal pronouns और determiner + nouns के साथ किया जा सकता है –
Have you seen any of them recently?
I haven’t read any of those books.
Is there any of that milk cake left?

Any का उपयोग pronouns के समान भी किया जा सकता है –
A. Did you see any kangaroos in the zoo?
B. No, we didn’t see any.

A. Is there any more soup?
B. No, I am afraid there isn’t any left.

Note 1. Any का उपयोग negative sentences और ऐसे questions में किया जाता है जिनका उपयोग invitation या request के लिए नहीं किया जा रहा हो।
2. any का उपयोग hardly, never, without etc. के साथ भी किया जाता है We reached there without any difficulty.
3. Any का उपयोग singular nouns के साथ affirmative sentences में ‘one out of a number’ या ‘no matter which’ के अर्थ में होता है

Come and see me any day next week.
As –
1. Father has not taken any food.
पिताजी ने कुछ भी नहीं खाया है।

2. I am not going any where.
मैं कहीं नहीं जा रहा हूँ।

3. Mother has not purchased any apples.
माँ ने कोई सेब नहीं खरीदे हैं।

4. There is not any milk in the pot.
बर्तन में कुछ भी दूध नहीं है।

5. I have not touched anything.
मैंने किसी चीज को नहीं छुआ है।

6. Do you need any money?
क्या तुम्हें कुछ धन की आवश्यकता है?

7. Do his brothers play any game in the morning?
क्या उसके भाई सुबह कोई खेल खेलते हैं?

8. Why haven’t you done any work?
तुमने कोई भी काम क्यों नहीं किया है?

9. Will they not sing any song?
क्या वे कोई गीत नहीं गायेंगे?

10. Does she sweep any room?
क्या वह कोई कमरा झाड़ती है?

4. No = कुछ
(No = not any)
(Not any = No)

As –
1. I have not read any book.
= I have read no book.

2. She did not bring any copy.
= She brought no copy.

3. His brothers do not do anything.
= His brothers do nothing.

4. Your sister has not taken any rice.
= Your sister has taken no rice.

5. Do you not play any game?
= Do you play no game?

6. The teacher gave no work to me.
= The teacher did not give any work to me.

7. Mother washes no clothes.
= Mother does not wash any clothes.

8. Is there no water in the well?
= Is there not any water in the well?

9. The juggler has no tricks to play now.
= The juggler has not any tricks to play now.

10. “The guests have no manners.
= The guests have not any manners.

Note 1. No do उपयोग countable singular, countable plural और uncountable nouns के साथ किया जथा है –
No student is to leave the room without permission.
No words can express our grief.
We have no time to waste on such things.

2. No का उपयोग pronoun के समान नहीं किया जा सकता। इसके लिए none का उपयोग किया जाता है –
I have invited three friends but none of them has come yet.
None of the guests wants to stay.
He wanted some string but there was none in the house.

3. None के बाद singular verb का उपयोग ही किया जाता है।
4. No या noun का उपयोग ‘not any, not one, not a’ के अर्थ में किया जाता है।

5. Many = कई

Many का उपयोग ‘a large number of या ‘a lot of के अर्थ में plural nouns के साथ किया जाता है। इसका उपयोग pronouns के समान तथा determiner + plural nouns के साथ किया जा सकता है।

As –
1. I have many pens.
मेरे पास कई कलमें हैं।

2. Many do not know his name.
कई उसका नाम नहीं जानते हैं

3. Many people are lazy.
कई लोग सुस्त होते हैं।

4. I do not bring many books.
मैं कई किताबें नहीं लाता हूँ?

5. Does she sell many hens?
क्या वह कई मुर्गियाँ बेचती है?

6. Many people will disagree with his ideas.
कई लोग उसके सुझावों से सहमत नहीं होंगे।

7. I hadn’t met many of them before
मैं इनमें से कईयों से पहले नहीं मिला।

8. Kalidas has written many plays.
कालीदास ने कई नाटक लिखे।

9. There aren’t many good books on the subject.
इस विषय पर कई अच्छी किताबें नहीं हैं।

10. There are too many mistakes in your essay.
तुम्हारे निबन्ध में कई त्रुटियाँ हैं।

6. A lot of = बहुत सारा, या सारे

(a) कोई Countable Noun – many से भी ज्यादा हो।
(b) कोई Uncountable Noun – enough से ज्यादा हो, तो a lot of का प्रयोग किया जाता है।

As –
1. There are a lot of books on this subject in the library.
वाचनालय में इस विषय पर बहुत सारी पुस्तकें हैं।

2. There is a lot of milk in the glass.
गिलास में बहुत सारा दूध है।

3. The girl does a lot of work.
यह लड़की बहुत सारा काम करती है।

4. A lot of birds died this winter.
इस शीत ऋतु में बहुत सारे पक्षी मर गये।

5. A lot of wheat has been grown this year.
इस वर्ष बहुत सारा गेहूँ उगाया गया है।

7. Much = ज्यादा (Negative Sentences)

Much का प्रयोग uncountable nouns के साथ अधिकतर
(i) Negative Sentences में
(ii) questions में तथा
(iii) subject noun के पूर्व या उसके स्थान पर किया जाता है।

As—
1. There is not much milk in the glass.
गिलास में ज्यादा दूध नहीं है।

2. This merchant doesn’t sell much rice.
यह व्यापारी ज्यादा चावल नहीं बेचता है।

3. You are not to worry much.
तुम्हें ज्यादा चिन्ता करने की आवश्यकता नहीं है।

4. We haven’t got much time.
हमारे पास ज्यादा समय नहीं है।

5. I could not eat much of it.
मै वो ज्यादा नहीं खा सका था।

6. Does he spend much of his money on books?
क्या वह अपना ज्यादा धन पुस्तकों पर व्यय करता है?

7. Did you have much difficulty in finding the place?
क्या तुम्हें वह स्थान ढूँढ़ने में बहुत कठिनाई हुई?

8. How much money would they need?
उन्हें कितने धन की आवश्यकता होगी?

9. Let them take as much as they like.
उन्हें जितने चाहिए उतना लेने दें।

10. This is too much, I won’t be able to eat all of it.
यह बहुत अधिक है, मैं यह सब नहीं खा सकता।

Note – More तथा most दोनों many व much की क्रमश : comparative व superlative degree हैं।

8. Each = प्रत्येक

Each का उपयोग –
1. Singular nouns a के साथ),
2. Plural personal pronouns और determiner + plural pronoun के साथ,
3. Pronouns के समान,
4. दो या दो से अधिक वस्तुओं के समूह के लिए एक – एक कर अलग ध्यान देकर …… किया जाता है।

As –
1. Each boy was given a certificate of preparation.
प्रत्येक लड़के को तैयारी का प्रमाण – पत्र दिया गया।

2. Each of them was given a certificate.
उनमें से प्रत्येक को एक प्रमाण – पत्र दिया गया।

3. Each of the satellites has its own orbit.
प्रत्येक उपग्रह का अपना – अपना घूर्णन – कक्ष होता है।

4. There were 30 boys and each (or each one) donated Rs. 5.
तीस छात्रों में से प्रत्येक ने 5 रुपये का योगदान दिया।

5. The teacher gave remarks to each boy.
शिक्षक ने प्रत्येक छात्र को (अलग – अलग ढंग से) रिमार्क दिया।

9. Every = प्रत्येक

Every का उपयोग –
Each व Every के प्रयोग में मुख्य अन्तर यह है कि Each में प्रत्येक को अलग – अलग treat किया जाता है जबकि Every का उपयोग All के अर्थ में एक समान किया जाता है। इसका उपयोग

1. Singular nouns के साथ,
2. Plural personal pronouns और determiner + plural nouns के साथone जोड़कर,
3. Pronouns के समान one जोड़कर,4. frequency बताने वाले noun phrases में plural nouns के साथ किया जाता है।

As –
1. Every book is on the shelf.
प्रत्येक (अर्थात् सभी) पुस्तक अलमारी में हैं।

2. Everyone of them was present.
उनमें से प्रत्येक उपस्थित था।

3. Everyone of the players is physically fit.
खिलाड़ियों में से प्रत्येक फिट था।

4. Every member was present and there were seats for everyone.
प्रत्येक सदस्य उपस्थित था व प्रत्येक के लिए सीट्स थीं।

5. I visit my doctor every three months.
मैं अपने डॉक्टर के पास हर तीन माह में जाता हूँ।

10. All = सब

All का उपयोग,
1. Countable plural व uncountable nouns के साथ।
2. Nouns के पूर्व determiners के उपयोग के साथ
3. Personal pronouns व determiners + nouns के साथ
4. Pronouns के समान ………………………. किया जा सकता है।

As –
1. All animals have to eat in order to live.
सभी पशुओं को जीने के लिए खाना होता है।

2. All timber must be chemically treated.
सब इमारती लकड़ी पर रासायनिक क्रिया करना आवश्यक है।

3. All that glitters is not gold.
वह सब जो चमकता है सोना नहीं होता।

4. All the food was consumed.
सारा खाना चुक गया।

5. All of them agreed with the proposal.
उनमें से सभी व्यक्ति प्रस्ताव से सहमत हुए।

6. All of his money was stolen.
उसका सारा धन चोरी हो गया।

7. All of the eggs were broken.
सभी अण्डे टूट हुए थे।

8. He has two brothers and two sisters. All are teachers.
उसके दो भाई व दो बहनें हैं। सभी शिक्षक हैं।

9. (a) He was here all day. (= The whole of the day).
वह यहाँ पूरे दिन रहा।

(b) He was here every day. (= didn’t miss a single day).
वह यहाँ प्रत्येक दिन रहा।

10. Have they consumed all of it?
क्या उन्होंने इस वस्तु का सम्पूर्ण उपयोग कर लिया?

Each, every व All में अन्तर
MP Board Class 11th General English Grammar Determiners 2

11. Both = दोनों (the two)

1. Ram and Shyam both are engineers.
राम व श्याम दोनों इंजीनियर हैं।

2. He learnt Sanskrit and English both.
उसने संस्कृत व अंग्रेजी दोनों सीखीं।

3. Both of them do not have books.
उन दोनों के पास किताबें नहीं हैं।

4. He can play table – tennis with both the hands.
वह दोनों हाथों से टेबल – टेनिस खेल सकता है।

5. You can take away the chair and the table both.
तुम कुर्सी व टेबिल दोनों ले जा सकते हो।

Other Examples
1. Both books were expensive.
2. Both of them were absent yesterday.
3. Both (of) her sons are doctors.
4. I have two sons. Both are engineers.

12. Few = कुछ (थोड़े)

इसका उपयोग Plural Nouns के साथ किया जाता है।
1. Few का ‘not enough, below expectation’ के अर्थ में उपयोग किया जाता है। यह negative meaning अभिव्यक्त करता है।
2. Few (without articles) का उपयोग औपचारिक (formal) स्थितियों में ही किया जाता है। अनौपचारिक वार्तालाप में ‘Not many’ और ‘Only a few’ का उपयोग होता है।

Only a few people live to be 100.

As –
1. Few people live to be 100.
कुछ लोग ही 100 वर्ष तक जीते हैं।

2. Few of us will be alive in the year 2075.
सन् 2075 में हम में से बहुत थोड़े जीवित रहेंगे।

3. The benefits of this scheme are few.
इस योजना के लाभ बहुत कम ही हैं।

4. Few boys took part in games.
कुछ लड़कों ने ही खेलों में हिस्सा लिया।

5. The gardener dug few holes. माली ने कुछ गड्डे ही खोदे।

13. A few = थोड़े (कुछ)

A few का ‘a small number but not many’ के अर्थ में उपयोग किया जाता है। यह positive meaning अभिव्यक्ति करता है।

Note –
A few is affirmative but few is negative.
A few = some
few = not many

1. A few का उपयोग plural nouns के साथ किया जाता है।
I would like to ask you a few questions.

2. A few का उपयोग plural pronouns और determiner + plural nouns के साथ किया जा सकता है –
(A) Have you read any of Deepak Chopra’s books?

(B) Yes, I have read a few of them.
A few of my friends are vegetarians.

3. A few का उपयोग pronoun के समान भी किया जा सकता है
(A) How many chairs do you want?
(B) Oh, just a few, please.

14. The few = थोड़े (विशेष)

The few का उपयोग भी a few के समान ही होता है। यह भी positive meaning की अभिव्यक्ति करता है, सिर्फ definiteness का है –
A few boys were present on the field. The few boys that were present on the field belonged to class XII.
Fewer and fewest are also used with plural nouns. They are the comparative and superlative forms of few.

15. Little = थोड़ा (मात्रात्मक)

1. Little का उपयोग uncountable nouns के साथ किया जाता है
We had little rain this year.

2. Little at में अन्तर singular pronouns और determiner + uncountable nouns के साथ किया जा सकता है –
Every year the government sets apart a substantial amount for poverty alleviation but little of it reaches the real poor.
The claim that little of the aid has reached the victims.

3. Little का उपयोग pronouns के समान भी किया जा सकता है
Little is known about his childhood.

Remember :
1. Little का ‘not enough, below expectation’ के अर्थ में उपयोग किया जाता है। यह negative meaning अभिव्यक्ति करता है।
2. Little (without article) का उपयोग औपचारिक (formal) स्थितियों में ही किया जाता है अनौपचारिक वार्तालाप में ‘Not much’ and ‘Only a little’ का उपयोग होता है। Only a little is known about his childhood. We did not have much rain this year.

16. A little = थोड़ा (मात्रात्मक)

1. A little का उपयोग uncountable nouns के साथ किया जाता है –
Give these plants a little water every day.

2. A little or 3921 singular pronouns with determiner + uncountable nouns के साथ किया जाता है –
Take a little of it and taste.
Could I have a little of this powder?

3. A little का उपयोग pronouns के समान भी किया जाता है
Would you mind waiting a little?

Remember :
A Little का उपयोग ‘a small amount but not much’ के अर्थ में किया जाता है यह positive meaning अभिव्यक्त करता है। Note
A little is affirmative but little is negative. a little = some little = not much

17. The Little = थोड़ा (विशेष)

The little का उपयोग भी a little के समान ही होता है। यह भी positive meaning की अभिव्यक्ति करता है, फर्क सिर्फ definiteness का है—
He tried to survive on the little money that he had.
Less and least are also used with uncountable nouns. They are the comparative and superlative forms of little.

18. Whole = सम्पूर्ण

इसके पूर्व प्राय: ‘the’ का या किसी possessive का प्रयोग होता है।

As –
1. The whole world thinks so.
सारा संसार ऐसा सोचता है।

2. He paid his whole attention to his studies.
उसने अपना सारा ध्यान अपने अध्ययन पर लगा दिया।

3. The merchant sold the whole lot of his goods.
व्यापारी ने अपना सारा माल बेच दिया।

4. M/s S. P. and Sons are the wholesaler of books.
मैसर्स एस. पी. एण्ड सन्स पुस्तकों के थोक व्यापारी हैं।

5. Please take the whole loaf of bread.
ब्रेड का पूरा हिस्सा ले लीजिए।

19. Either = या तो,

1. Either के द्वारा अभिव्यक्त अर्थ है ‘one or the other’ – चुनाव दो व्यक्ति या वस्तुओं के बीच।
2. Either का उपयोग both के अर्थ भी विशेषकर side और end जैसे शब्दों के साथ किया जा सकता है –
There were chairs on either side of the table. There were chairs on both sides of the table.

As –
1. Come on Monday or Tuesday Either day suits me well.
2. We have two flats to rent, you can take either of them.
3. Has either of his parents visited him?
4. You have got two books on the subject.
Please give me either for a day.

20. Neither = कोई नहीं

1. Neither के द्वारा अभिव्यक्त अर्थ है ‘Not one and not the other’—दोनों में से कोई भी नहीं।
2. जब Neither का उपयोग object के समान कार्य कर रहे nouns phrase में होता है तब अक्सर उसके स्थान पर negative finite तथा either का उपयोग किया जाता
(i) He gave me neither book. = He did not give me either book.
(ii) Which of the two do you like?
= I like neither or I do not like either.

As –
1. Neither answer is correct.
2. Neither of us could understand French.
3. Neither of the teams is in good form.
4. (A) Which one do you want?
(B) Neither is any good.

Exercise : 1
Fill in the correct determiners :
1. ………………………. pages of this book are torn.
2. He hasn’t got ………………………. money now.
3. ………………………. milk left in the pot has spilt.
4. She worked the ………………………. night.
5. Have you seen ………………………. cow on your way?
6. I want ………………………. flowers.
7. You have ………………………. right to say so.
8. There are ………………………. flowers in this garden.
9. There aren’t ………………………. good books on the subject.
10. ………………………. cow has horns.
11. The principal talked to ………………………. boy.
12. His ………………………. life was spoilt.
13. ………………………. people think that the pattern of education should be changed. But ………………………. dares to do anything.
Answers
1. A few,
2. any,
3. Some,
4. whole,
5. any,
6. some,
7. no,
8. no,
9. any,
10. A,
11. ‘the,
12. whole,
13. Most, none.

Exercise : 2
Rewrite filling in some or any :
1. There is hardly ………………………. sugar left.
2. Would you like ………………………. more sugar in your milk? [2011]
3. Have you got ………………………. change on you?
4. Please have ………………………. more biscuits.
5. I rarely get ………………………. visitors these days.
6. She bought ………………………. books for her brother.
7. It will not make ………………………. difference to me.
8. Will it make ………………………. difference to you?
9. I think we will need ………………………. more paper.
10. Won’t you have ………………………. more tea?
Answers
1. any,
2. some,
3. any,
4. some,
5. any,
6. some,
7. any,
8. any,
9. some,
10. some.

Exercise : 3
Rewrite filling in the most appropriate determiner from the ones given within brackets against each :
1. ………………………. knowledge is a dangerous thing. (A little, The little, Little) (2009)
2. I bought six eggs last evening and ………………………. one of them was bad. (each, every)
3. Boys were seated on ………………………. chair. (every, each, all) (2008)
4. He has three sons but ………………………. of them lives with him. (none, neither)
5. Abhishek hates ………………………. rich. (a, an, the) (2009)
6. ………………………. was there to rescue the child. (All, Some, Nobody)
7. You are not to worry ………………………. (some, many, much) (2008)
8. Did you read ………………………. book today? (many, much, any) (2012)
9. Kalidas has written ………………………. plays. (much, many, some) (2008)
10. ………………………. care would save you from many accidents. (A few, The few, A little)
11. Would you like ………………………. coffee? (some, any, many) (2008)
12. He had ………………………. supporters. (few, a few, the few) (2008)
13. She did not make ………………………. mistake in her essay. (some, any, many) (200915)
14. ………………………. room of this hotel has a cooler. (Each, Every, Many, all) (2011)
15. I don’t like ………………………. of them. (either, neither) (2013)
16. Tell me ………………………. you know. (all, both,whole) (2013)
17. We can’t buy ………………………. thing with little money. (much, many) (2014)
Answers
1. A little,
2. each,
3. every,
4. none,
5. the,
6. Nobody,
7. much,
8. any,
9. many,
10. A little,
11. some,
12. a few,
13. any,
14. Every,
15. either,
16. all.
17. many.

Exercise : 4
Complete the following dialogues using suitable determiners.
1. Customer – I want some rice.
Shopkeeper – ……………………….?
2. Customer require 10 kg.
Shopkeeper : Sorry, I don’t have ……………………….
3. Customer – Then you may give a little less.
Shopkeeper – There ……………………….
4. Customer – O. K. Then give me ……………………….
Shopkeeper – I will give you the little quantity I have got.
5. Customer – Please give me some vegetable oil.
Shopkeeper— ……………………….?
6. Customer – I need only 5 litres.
Shopkeeper—You may have ……………………….
7. Customer – I think 5 litres will be enough for ……………………….
Shopkeeper – By the way, ………………………. are there in your family.
8. Customer – Three.
Shopkeeper ………………………. Sir?
9. Customer—I think I will have ………………………. potato chips.
Shopkeeper ………………………. fresh arrivals here.
10. Customer – ………………………. money should I pay?
Shopkeeper – Two hundred rupees only.
Answers
1. How many kg. do you want,
2. that much in stock,
3. is hardly 6 kg. left,
4. as much as you can,
5. How much do you need,
6. as much as you like,
7. The whole month, how many members,
8. Not many, anything else,
9. a few packets of, There are some.
10. How much.

Exercise : 5
Rearrange the order of the words of the following sentences to make them meaningful :
1. you/have/how much/experience/got?
2. I/a little/brought/apple juice/market/from/the
3. completely/being/deaf/can’t/anything/he/hear,
4. nothing/is/open/so/its/a public holiday.
5. the few/rupees/ I had/I have/spent/already.
6. ink/in the bottle/much/how/there/is?
7. Raju/write/can/with/hand/either.
8. other/section/in the/any friend/don’t/have/you?
9. a/apple/an/day/the/keeps/away/doctor.
10. in/this/book/are there/pages/how/many?
Answers
1. How much experience have you got?
2. I brought a little apple juice from the market.
3. Being completely deaf, he can’t hear anything.
4. It’s a public holiday so nothing is open.
5. I have already spent the few rupees I had.
6. How much ink is there in the bottle?
7. Raju can write with either hand.
8. Don’t you have any friend in the other section?
9. An apple a day keeps the doctor away.
10. How many pages are there in this book?

Other Determiners

a, an व the Articles तथा this, that, these, those Demonstrative Determiners, my, our, your, his, her, its, their, one’s Possessive Determiners तथा one, two, three…..(Definite Numerical Determiners) भी इसी श्रेणी में आते हैं। पहले हम articles का अध्ययन करेंगे –

‘A’ तथा ‘An’ का प्रयोग

इनका प्रयोग Countable singular nouns (general use not known, unfamiliar or not referred) के साथ होता है। (a तथा an का अर्थ कोई सा एक जो अपरिचित है, अज्ञात है, असन्दर्भित है।)

As –
a ball, an egg, a dot, an elephant etc.

महत्त्वपूर्ण – किसी Uncountable Noun या Countable plural noun के पूर्व a या an का उपयोग नहीं होता। ऐसी स्थिति में हम कहेंगे कि वहाँ (zero) article है। हाँ, इनके पूर्व किसी अन्य determiner (जैसे – some, many etc.) का उपयोग हो सकता है। (zero को हम 0 नहीं लिख रहे हैं, क्योंकि उससे 0 (ओ) का भ्रम होता है।

As – हम नहीं कहेंगे a milk, a wisdom, a boys, an elephants etc.

Note – Fill up the blanks exercises में हम वहाँ (zero) article fill up करेंगे। सामान्य लेखन या बोलचाल में zero article उपयोग में नहीं लाया जाता।

(a) A का उपयोग
(i) Consonants of 1979 The ant singular, general, unknown, unreferred nouns के साथ ‘a’ का उपयोग करेंगे।

As—
a girl, a map, a building etc.

(ii) ऐसे singular, general, unknown, unreferred nouns के साथ जो शुरू तो होते हैं vowel से किन्तु उनका उच्चारण consonant जैसा है।
As—
a university, a union, a one – rupee note, a European, a uniform, a unit etc.

(iii) ऐसे singular, general, unknown, etc. Noun के साथ जिसके पूर्व प्रयुक्त Adjective consonant उच्चारण का है।
As –
a black ox, a useful umbrella, etc.

Note – ये vowel letters से शुरू होने वाले शब्द consonant sound से शुरू होते –
MP Board Class 11th General English Grammar Determiners 3

Note – निम्न में a का विशेष उपयोग note कीजिए।
a noise, a pity, a shame, a nuisance, a bad cold etc.

(b) An का उपयोग
(i) an का उपयोग Forst singular, general, unknown, unreferred noun a yea होता है जो vowel उच्चारण के शुरू होते हैं।
As—
an ant, an elephant, an inkpot, an ox, an umbrella etc.

(ii) ta singular, general, unknown, unreferred nouns 1799 ys at consonants से होते हैं किन्तु उनका उच्चारण या तो स्वर होता है या consonant mute
As –
an M. A., an S. P., an M.L.A., an hour etc.

(iii) ऐसे singular, general, unknown unreferred Common Nouns के पूर्व जिनके पूर्व vowel उच्चारण वाला Adjective होता है।
As an intelligent boy, an honest man, an honourable member, an unknown man etc.

Note –
1. English alphabet के इन letters के नाम vowel sound से शुरू होते हैं बाकी के नाम consonant sound से शुरू होते हैं –
a,e,f, h, i,1, m, n, o, r, s और x

2. यह नियम abbreviations पर लागू होता है
a B. Sc., an M.Sc., an M. P., a U.N.O. body.

Exercise : 6
Fill in ‘a’, ‘an’, or x article :
1. ………………………. advertisement should not be long.
2. He doesn’t take ………………………. milk.
3. Gopal is working here as ………………………. accountant.
4. Only ………………………. M. Sc. can apply for this post. [2008]
5. ………………………. dogs are not allowed inside.
6. What ………………………. excellent dress you have worn !
7. Set ………………………. example before others.
8. He is ………………………. artist married to ………………………. European girl.
9. Do you have ………………………. driving licence?
10. Seema bought ………………………. umbrella. [2012]
11. Sanjay is ………………………. engineer. [2010]
Answers
1. An,
2. x,
3. an,
4. an,
5. x,
6. an,
7. an,
8. an, a,
9. a,
10. an,
11. an.

The’ का उपयोग

‘The’ का प्रयोग countable, uncountable, singular तथा plural सभी Nouns के साथ किया जाता है यदि वे particular (खास) Known (ज्ञात) व पूर्व – सन्दर्भित हों।
As –
जब हम कहते हैं

A cow is grazing.
तो अर्थ है कोई सी एक, वह किसकी है इत्यादि का हमें ज्ञान नहीं है।
किन्तु – The cow is grazing का अर्थ है वह गाय जिसके बारे में हमें ज्ञान है कि वह किसकी है या उसका पूर्व से क्या सम्बन्ध है।

‘The’ शब्द ‘that’ शब्द का एक weakened form (अपभ्रंश स्वरूप) है। अर्थ में भी यह ‘that’ शब्द से कमजोर है।
That = वह (pointing out) का कार्य करता है, ‘The’ शब्द point out करने के बजाय define (परिभाषित) करता है, particularize (खास बनाना) करता है या singles out (इसको अलग चयन, विशेष ध्यान etc. के लिए) करता है।

As—
(i) I know the man you are talking of.
(मैं उस आदमी को जानता हूँ जिसके बारे में तुम बात कर रहे हो—’कोई भी’ व्यक्ति नहीं, बल्कि एक खास आदमी।)

(ii) The boy who was run over by a bus is dead.
(कोई भी लड़का नहीं बल्कि वह जो दुर्घटनाग्रस्त हुआ।)

उपर्युक्त उदाहरणों में Noun के बाद वाला clause उसे खास बनाता है, किन्तु कई बार इस context की जरूरत नहीं पड़ती।

As—
Shut the door.
The Principal asked him his name.
The king pardoned him.

यदि हमारे सामने एक हॉल है तो the ceiling, the floor कहेंगे, क्योंकि वहाँ एक ही छत व एक ही फर्श है, किन्तु the wall का प्रयोग नहीं करेंगे, क्योंकि वहाँ एक से अधिक walls हैं पर हम the left wall और the right wall का प्रयोग कर सकते हैं।

“The’ का उच्चारण

Noun phrase में definite article the के बाद आने वाला शब्द यदि consonant sound से शुरू होता है तो the का pronunciation होता है/द/और और यदि वह शब्द vowel sound से शुरू होता है तो the का pronunciation होता है/दि/

the man/द मेन/ the old man/दि ओल्ड मेन/
the apple/दि ऐपल/ the ripe apple/द राइप ऐपल/

Exercise : 7
Fill in the blanks with suitable articles
1. There was ………………………. accident near ………………………. central market this morning ………………………. car hit ………………………. scooter and ………………………. man on ………………………. scooter was killed.
2. ………………………. postman put ………………………. letter under ………………………. front door just ………………………. hour after you left.
3. ………………………. cup of tea may seem ………………………. ordinary thing to some of us in India. But drinking tea is ………………………. ritual which is taken very seriously in many Japanese homes.
4. ………………………. king fought bravely but he was defeated by his enemies ………………………. defeated warrior left ………………………. battlefield and hid himself in …..cave.
5. One day ………………………. man came in our area ………………………. man had ………………………. box on his head ………………………. box had ………………………. inkpots. He took ………………………. inkpot in his hand. (2008)
Answers:
1. an, the, A, a, the, the.
2. A, a, the, an.
3. A, an, a.
4. The, The, the, a.
5. a, The, a, The, x, an.

‘The’ के विशेष उपयोग

सामान्यत : Proper Nouns के पूर्व किसी Article का प्रयोग नहीं होता, किन्तु कुछ विशेष परिस्थितियों में होता है –

(1) नदियों, समूद्रों, पर्वतों, द्वीपसमूहों, झीलों (gulfs) के नामों के पूर्व
As –
The Ganga, the Thames, the Nile, the Narmada etc.
The Himalayas, the Satpuras, the Mount Everest etc.
The Indian Ocean, the Arabian Sea, the Bay of Bengal, the Atlantic etc.
The Persian Gulf, the Andamans etc.

(2) पुरानी धार्मिक पुस्तकों, समाचार – पत्रों इत्यादि के नामों के पूर्व
As –
The Mahabharat, the Ramayana, the Bible, the Quran etc.
The Times of India, the Nai – Dunia, the M. P. Chronicle, the Free
Press Journal etc.

(3) ग्रहों, सितारों संसार इत्यादि नामों के पूर्व
As –
The earth moves round the sun.
The moon shines in the sky.
The world is full of sorrow.
One day man will reach the Mars etc.

(4) दिशाओं के नामों के पूर्व
As—
The east, the west, the north and the south.

(5) जातियों, कौमों के नामों के पूर्व
As –
The Hindus, the Muslims, the Sikhs, the English, the French etc.

Note – किन्तु भाषाओं के पूर्व नहीं –
As – English is a nice language.
Hindi is easier than all other languages.
She speaks French.

(6) कुछ देशों के नाम के पूर्व
As –
The United Kingdom, the U.S.A. etc.
किन्तु – India, China, France etc. के पूर्व नहीं।

(7) जब कोई singular noun किसी वर्ण या जाति को प्रकट करे
As –
The cow is a useful animal.

(8) जब किसी Adjective की positive degree के पूर्व उपयोग में आता है तो वह Collective noun का कार्य करता है

AS –
The rich = धनवान लोग – The poor = गरीब लोग
The high = ऊँचे लोक – The learned = बुद्धमन लोग

(9) Superlative degree के पूर्व यदि उपयोग Attributive हो
As –
(1) Sohan is the best boy in the class.
(2) This is the highest building of the town.

(10) F H J Adverb o Regolf och
As –
(1) The more we get, the more we desire.
(2) The fewer, the merrier.
(3) The more, the better etc.

(11) जब Superlative degree सरीखा उपयोग positive degree के समान किया जथा है –
As—
He is the leader today. (i.e., the greatest leader)
This is the way to solve this question. (i.e., the proper way)
This is the just thing to say. (i.e., right thing)

(12). कई बार Possessive pronouns के स्थान पर प्रयोग होता है
As –
He hit me on the head. (= my head)
Disappointment looked on the face. (his face)

(13). जब हम एक public place के बारे में बात करते हैं तो the का प्रयोग करते है –
As—
(1) He went to the school. (i.e., building)
(2) She goes to the cinema. (= cinema house)
(3) They go to the church. (building)

किन्तु He went to school. (= to study)
Mr. David goes to church. (= to pray etc.)

(14) पदों के नामों के पूर्व
As—
The Prime Minister, the Secretary etc.

Exercise : 8
Fill in the correct articles a, an, the or (zero) articles :
1. Today is ………………………. hottest day of the year.
2. She hates ………………………. rich.
3. ………………………. marriage will take place at ………………………. temple.
4. She is reading ………………………. book ………………………. book is ………………………. Gita.
5. You are taking ………………………. unnecessary thing.
6. I learn ………………………. English enthusiastically.
7. His behaviour with ………………………. French is rude.
8. Lord Krishna loved ………………………. Jamuna river.
9. We read this news in ………………………. Nav Bharat.
10. She cleans ………………………. church.
11. ………………………. Ganga is a sacred river. [2014]
12. My son goes to the school by ………………………. bus.
13. Your sister went to Indore in ………………………. bus.
14. ………………………. more you talk, ………………………. more you prove yourself a fool.
15. Give him ………………………. egg.
16. He took ………………………. boiled egg.
17. What ………………………. nuisance these loudspeakers are !
18. She has sent ………………………. message ………………………. message says that she does not like the proposal.
19. He wrote his name on ………………………. book.
20. Mr. David came to ………………………. India in 1883.
21. ………………………. Narmada is the life line of M. P. [2008]
2. Everyone respects ………………………. honest person [2011]
23. ………………………. boys like to visit cities.
24. Write ………………………. application to ………………………. Secretary of the Board for ………………………. duplicate marks sheet.
25. Come to ………………………. man of ………………………. business. Talk ………………………. business. Finish your business. Leave him to his business.
(Written on ………………………. shop’s Notice Board).
Answers
1. the,
2 the,
3. The, the,
4. a, the, the,
5. an,
6. ⊗
7. the,
8. the,
9. the,
10. the,
11. The,
12. ⊗
13. a,
14. The, the,
15. an,
16. a,
17. a,
18. a, the,
19. the,
20. ⊗
21. The,
22. an,
23, ⊗
24. an, the, a,
25. a, ⊗, ⊗, a.

This, That, These, Those

ये Demonstrative determiners संकेत वाचक निर्धारक कहलाते है
This = यह (एकवचन हेतु) – These = ये (बहुवचन हेतु)
That = वह (एकवचन हेतु) – Those = वे (बहुवचन हेतु)

This व These निकट के व्यक्ति या वस्तु के लिए एवं That व Those दूर के व्यक्ति या वस्तु के लिए प्रयोग होते हैं।
As—
This car is very beautiful.
These cars have been sold.
Aditi lives in that house.
Those houses belong to Mr. Sengar.

Exercise : 9
Fill in This, These, That or Those in the blanks.

1. ………. gardener sitting near you is lazy.
2. ………………………. plants you are looking at are planted by my father.
3. ………………………. boy who is standing near the pole is my cousin.
4. ………………………. boys who are on the roof are flying kites.

My, Our, Your, His, Her, Its, Their,
one’s – Possessive Determiners

These determiners indicate relationship possession.
As –
My father is a businessman.
Our school has fifty rooms.
Your mother is calling you.
His bag contains jewellery.
Her books are on the table.
Their house is double – storied.
One must do his duty.

Exercise : 10
Fill in suitable determiners.
1. I love ………………………. uncle.
2. She has lost ………………………. purse.
3. They are doing ………………………. duty.
4. You must keep ………………………. mouth shut.
5. One should not scold ………………………. relatives.
6. He lost ………………………. self control.
7. We have given ………………………. motor cycle to him.

One, Two, Three ………………………. etc.
‘ Definite Numeral Determiners ,

These indicate a definite number of objects, persons.

As—
1. The beggar is blind of one eye.
2. He has two daughters.
3. Five boys are sitting on the bench.

Note – Ordinal numbers as first, second, third etc. refers to the position of something in a series.

As—
1. The boy sitting in the third row is my nephew.
2. The man in the first room is our warden.

Additional Exercises

Exercise :
1 (Solved) Complete the following sentences using suitable determiners.
1. There isn’t
2. Would you like ……………………….
3. She bought ……………………….
4. Will you show me ……………………….
5. India wants peace in ……………………….
6. Please give me ……………………….
7. This pen is mine but ……………………….
8. There are shady trees ……………………….
9. The merchant sold ……………………….
10. I would like to ask you ……………………….
Answers
1. any milk in the pot.
2. to take some coffee.
3. some loafs of bread.
4. some shirts.
5. every corner of the world.
6. some milk.
7. that is yours.
8. on either side of the road.
9. the whole lot of his goods.
10. a few questions.

Exercise : 2 (Unsolved)
1. He did not wake ……………………….
2. She asked me for ……………………….
3. Go and get ……………………….
4. I have ……………………….
5. I don’t think there is ……………………….
6. The solution of this problem will take ……………………….
7. He gave me ……………………….
8. In the exhibition I saw ……………………….
9. How ………………………. money ……………………….?
10. How ………………………. eggs ……………………….?

Exercise : 3
(Solved) Rearrange the words to make meaningful sentences.
1. a few/a man/he/words/is/of.
2. anything/have/the villagers/not/done.
3. ink/in the bottle/much/how/there/is?
4. mangoes/enough/have/they.
5. the/give/any/me/work/teacher/did not.
6. before/met/hadn’t/of/them/many/I.
7. a lot lof milk/is/there/in the glass.
8. they/money/how much/did/need?
9. a/them/each/of/given/was/certificate.
10. the/both/table/you/the chair/take/can/and.
Answers
1. He is a man of a few words.
2. The villagers have not done anything.
3. How much ink is there in the bottle?
4. They have enough mangoes.
5. The teacher did not give me any work.
6. I hadn’t met many of them before.
7. There is a lot of milk in the glass.
8. How much money did they need?
9. Each of them was given a certificate.
10. You can take the table and the chair both.

We hope the data given here will benefit you to the fullest extent at the time of preparation. For better understanding of English subject this MP Board Solutions for Class 11th English Grammar Determiners PDF is the best resource. Download & ace up your preparation. Keep in touch with us and get the latest information on MP Board Textbook Solutions PDF.